1997 yılında kurulan LASİAD, Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün önde gelen girişimcileri ve yöneticilerinin oluşturduğu gönüllü bir iş dünyası kuruluşudur.
SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA
2023 HEDEFLERİ VE LALELİ
57 Ülkeye gerçekleştirdikleri tekstil ve hazır giyim ürünleri ihracatı ile, ülkemiz ekonomisine üretim, katma değer, istihdam ve dış ticaret gibi alanlarda katkı sağlayan 1000 üyesi ile bölgesi ve sektörünün dünya perspektifinde belirleyici rolü olan çalışmalara imza atmaktadır.
LASİAD faaliyetleri için temel aldığı ilkeler ile; konjonktürel olarak bölgemiz merkezli ve ihtiyaçların oluşturduğu bir pazar yapısını, bugün dünyanın en büyük açık hava alış veriş merkezi konseptine dönüştürmüş, ülkemizde ve pazar ülkelerimizde oluşturduğu istihdam ile milyonlarca insan ile anlık etkileşim sağlayarak, ülke tanıtımı ve turizmine katkı sağlamaktadır.
Ülkemizin 2023 hedefleri doğrultusunda, sürdürülebilir kalkınma ve katılımcı demokrasi anlayışı ile yeni projeler oluşturmaktadır.
LASİAD projeksiyonunda yer alan konular hakkında yüzlerce rapor yayımlamış,1.000’den fazla etkinlik gerçekleştirmiştir. Katıldığı ulusal ve uluslararası platformlarda 200’ün üzerinde etkileşimde bulunarak bölgesi ve sektörünü küresel platformlarda temsil etmiştir.
Türkiye’den Dünya’ya
Kaliteli ürün ve hizmet konusunda dünya ile rekabet eden Türk tekstil ve hazır giyim sektörlerinin en önemli merkezlerinden biri olan LALELİ, ayrıca, Tarihi Yarımada içinde oluşu dolayısıyla turizm için de önemli bir merkez durumundadır. Bölge, hizmet sunduğu piyasalar kadar, sektör ve ürün çeşitliliği ile de Türkiye’nin vitrini görünümü arz etmektedir.
Binlerce mağazadan oluşan dev’asa vitrin
Alışveriş ve moda merkezi olma süreci 1980′li yıllarda Arap, ve 90’lardan itibaren ise eski Doğu Bloğu ülkelerinden gelen turistlerin yaptıkları bavul ticaretiyle başlayan LALELİ, bugün; tekstil, hazır giyim, deri ve deri ürünleri, aksesuvar, yan sanayi ürünleri, turistik eğlence-dinlence tesisleri, müzeleri, galeri ve sanat merkezleri, turizm seyahat acenteleri, lojistik, bankacılık ve iletişim hizmetleri sunan 7,000’in üzerinde firma ve 20 binin üzerinde çalışanıyla, altyapısı oturmuş bir hizmet ağına sahiptir.
Binlerce yıllık bir geçmiş
LALELİ Bölgesi, ticari hareketliliğinin yanı sıra kültürel geçmişi ile de ziyaretçilerini büyüleyen, ve dünyanın sayılı harikalarından biri olan İstanbul’un güzelliklerini sunan bir merkez konumundadır. Dünyanın en çok turist çeken bölgelerinden biri olan Tarihi Yarımada’ya yürüme mesafesi ile yoğun turist çekmekte, Türk ve dünya mutfağının geleneksel tadlarını sunan, Türk misafirperverliğinden izler taşıyan lokanta, restoran, kafeler, otelcililik hizmetleri, spa ve tarihi hamamları ile, tarihin ve kültürel zenginliğin içinde bir tatil imkânı da sunmaktadır.
Dış ticaretin %5’i
Bugün LALELİ; hazır giyim, tekstil, konfeksiyon ve otel sektörlerinde hem dünyanın sayılı markalarını çeken hem kendisi global markalar çıkaran bir dış ticaret merkezi olmanın gücü ile, Türkiye’nin 2023 hedeflerine daha hızlı ilerlemesine katkı sağlamaktadır. Bugün için 6 milyar dolarlık bir ticaret hacmine sahip olduğu düşünülen bölge, 2023 için Türkiye dış ticaretinin %5’ini karşılama hedefine hızla yürümektedir.
Nasıl başladı
İstanbul’un Fatih ilçesinde yer alan LALELİ, 1980’li yıllarda Arap turistlerin bölgeye yoğun bir şekilde gelmesi ile ticari bir canlanma yaşamış, daha sonraları eski Doğu Bloku ülkelerinden Polonya ve Macaristan ile de bölgeden ticaret yapılmaya başlamıştır. 1991 yılında SSCB ve eski Doğu Bloku’nun yaşadığı rejim değişikliği sonrasında bölgenin ticari hareketliliği hız kazanmıştır. Bugün LALELİ Bölgesi, geldiği nokta itibariyle dünyanın en büyük açık hava alışveriş merkezlerinden biri olmuştur.
Dünya Ticaret Örgütü tarafından 1995 yılında kabul edilen Tekstil ve Hazır Giyim Anlaşması gereği ticaret kotalarının kaldırılması 2005 yılı başında uygulamaya geçmiştir. Bunun sonucu olarak uluslararası pazarlarda rekabetin arttığı yeni bir dönem başlamıştır. Bu döneme kadar düşük maliyetli ürünler bazında rekabet etmeye çalışan Türk Tekstil ve Hazır Giyim sektörleri, geleneksel ve basit ürünlerle rekabet etmek yerine, yüksek katma değerli tekstil ürünleriyle ve hazır giyimde markalaşma yolunda ilerlemeye başlamışlardır.
2008-2009 krizinde düşme eğilimine giren kapasite kullanma oranlarında krizden sonraki dönemde genel bir toparlanma gözlemlenmektedir. 2009 küresel krizinden tüm sektörler gibi olumsuz etkilense de Türk tekstil ve hazırgiyim sektörleri, alıcıların stoksuz çalışması ve küçük alımlara yönelmesi sebebiyle hızlı teslimat avantajını kullanarak Uzakdoğu’nun müşterilerini Türkiye’ye çekmeyi başarmıştır. 2011 sonrası birçoğu yenileme amaçlı yeni yatırımlar yapılmıştır.
Bölgede konuşlu 7,000’in üzerinde çoğunluğu üretici ya da hizmet sektöründen firmalarca 6 milyar dolar yıllık ihracat gerçekleştirildiği hesaplanmaktadır.Bölge firmaları son yıllarda %80 dolayında iş yapılan Rusya’ya giderek oralarda mağazalaşmaya başlamış bulunmaktadır.Ayrıca bölgede 20 binin üzerinde kişiye doğrudan istihdam sağlanmaktadır.
Laleli’nin avantajları
Kurumsallaşmış, yeniliğe açık, kaliteli, hızlı ve esnek…
Değişim ve yeniliğe açık, esnek üretim ve hizmet, sektörel çeşitliliğiyle göz dolduran bir açıkhava alışveriş merkezi konumundaki LALELİ, tüm bunların sayesinde elde ettiği kalite, fiyat ve yüksek hız avantajlarıyla dünyanın tercih ettiği bir bölge olmuştur.
4 kıtayla ticaret
Türk tekstil sektörünün önde gelen üretici firmalarının yer aldığı LALELİ bölgesinden; BDT Ülkeleri, Rusya Federasyonu, Türki Cumhuriyetler, Doğu Avrupa Ülkeleri (Eski Demir Perde Ülkeleri), Ortadoğu Ülkeleri, Arap Ülkeleri ve Afrika ülkeleri ile Bavul Ticareti (yolcu beraberi eşya veya pronto satış) kapsamında ticaret yapılmakta olup, firmalarımız AB Ülkeleri ve Amerika da dahil olmak üzere 57 ülke ile ticari faaliyetlerini sürdürmektedir.
Uluslararası Ticaret Üssü
Çoğunluğu imalatçı olan 7,000’in üzerinde; tekstil ve konfeksiyon temelli ana ve yan sanayi-ticaret firmaları ile bunların ihracında rol oynayan ve hızlı teslimat süreleri ile dikkat çeken lojistik firmaları, eğlence-dinlence başta gelmek üzere tüm sektörlerde kaliteli ürün çeşitliliğine sahip olan LALELİ Bölgesi, konaklama, ulaşım, iletişim altyapısı oturmuş bir hizmet ağına sahiptir. Bölgede tekstil-konfeksiyon alanında erkek/kadın/çocuk abiye ve günlük, çorap-iç giyim, denim, ev tekstili, kumaş ile deri giyim, ayakkabı, aksesuvar, mücevherat, otel, turizm acente, restoran, kafe, gece kulüpleri, hamam, spa merkezleri, lojistik, finans kurumları gibi temel sektörel çeşitlilik göze çarpmaktadır.
Kültür ve turizmin merkezinde
LALELİ, dünyanın en çok turist çeken ilk 6 bölgesinden biri olan İstanbul’un Tarihi Yarımada adı verilen ve Ayasofya, Topkapı Sarayı, Sultanahmet, Kapalı Çarşı, Süleymaniye, İbrahim Paşa Sarayı, Arkeoloji, Türk ve İslam Eserleri, Mozaik, Kariye gibi müze ve tarihi eserlere yürüme mesafesinde oluşunun verdiği kültürel zenginliği ile de ziyaretçilerini büyüleyen bir merkez konumundadır.
LASİAD hakkında…
Bölgesel markalaşmanın proje merkezi LASİAD
LALELİ Bölgesi’nde yer alan ve tamamına yakını imalatçı firmalardan müteşekkil 7 bin üzerinde bölge esnafının sesi olmayı üstlenen LASİAD (LALELİ Sanayici ve İşinsanları Derneği), kurulduğu 1997 yılından itibaren üye ve üye olmayan ayırmadan hizmet vermektedir. Tüm imalat ve hizmet sektörlerinden üyeleri bulunan LASİAD, bölgeye gelen ziyaretçiler için de tam bir enformasyon merkezi durumundadır.Bölgeden alışveriş yapmak isteyenleri de doğru yönlendirmeler ile aradıkları ürün grubuna sahip üreticiler ile tanıştırarak işbirliği imkanları oluşturmaktadır.
LASİAD, bölgede faaliyet gösteren firmaların ülkede, bölgede ve dünyada tanıtımlarını yapmak, dünya standartlarında hizmet vermelerini sağlamak, gelişen siyasi ve ekonomik süreçler içerisinde ortaya çıkan bölgesel, uluslararası sorunları araştırarak çözümlerine ilişkin projeler üretmek amacıyla kurulan bir STK’dir.
Sosyal sorumluluk çalışmaları
Bir STK olarak ekonominin dışında sosyal sorumluluk bilinciyle ülke ve insanlık adına da faaliyet gösteren LASİAD, kimden ve nereden yardım, destek talebi gelirse mümkün olduğunca müsbet karşılık vermeye çalışmaktadır. Eğitim ihtiyaçları başta olmak üzere, doğal felaketler, yetersiz gıda, hastalıklarla mücadele, mülteci barınma sorunlarıyla ilgilenilmektedir.
Örneğin Van Depremi’nde 100 adet konteynerden oluşan bir mahalle kurmuş, Cumhurbaşkanımız’ın çağrısı üzerine Somali’ye 300 bin TL nakit yardımda bulunmuş, Soma’da yaşanan kömür faciasından mağdur olanlara 100 bin TL nakit destek vermiş, Mynmar, Bosna, Suriye, Halep, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerimizdeki kardeşlerimize defaaten ayni ve nakdi yardımlar yapmış, Diyarbakır, İstanbul Fatih ve diğer bazı ilçelerdeki okullarda öğrenim gören çok sayıda öğrenciye kıyafet vererek giyindirmiş, İstanbul Emniyet Müdürlüğü ile Fatih İlçe Emniyet Müdürlüğü’ne bugüne kadar 30 civarında araç tahsisi yapmış, ayrıca defalarca nakit bağışta bulunmuş, 2016 yılında Ağrı’da Başbakanımız Sn.Binali Yıldırım ve bazı bakanların katıldığı programda 6.500 kişiye iftar vermiş, Fatih Kâtip Kasım İlkokulu’nun yaklaşık 10 yıldır hamiliğini üstlenmiş olup, her yıl tamir, bakım, öğrencilere sünnet organizasyonları, velilere yardım ve daha birçok faaliyetlerine destek olmak gibi yardım projeleri yapmış ve sonuçlandırmış, bölgemizdeki ve başka bölgelerdeki camilere pek çok miktarda ayni ve nakdi yardımlarda bulunmuş hayırsever bir stk’dır. Yapılan yardımlar ve sosyal sorumluluk projeleri bunlardan ibaret değildir. Burada sadece bu yardımların kısa bir bölümü zikredilmiştir
2023 Vizyonu’nda LALELİ
Ülkemiz ile birlikte hedeflere koşuyoruz
Türkiye’nin 2023 yılı için koyduğu 500 milyar dolar olan ihracat hedefinin %5 yani 25 milyar dolarlık kısmını LALELİ’nin sırtlaması planlanmaktadır.
Uzun vadede tekstil sektörü rekabet alanları; yeni oluşan pazarlar, bilinçli müşteri kitlesi, iletişim teknolojisi, etik, lojistik sektörü, inovasyon, sürdürülebilirlik, düşük maliyetli hammadde olarak ortaya çıkarken, bu alanlarla mücadele için gerekli unsurlar olarak; AR-GE, tasarım, teknik eleman düzeylerinde eğitimin güçlendirilmesi, artan markalaşma, trendlere uygun tasarım ve koleksiyon, yurtdışı perakendede güçlenen bir kimlik olarak tesbit edilmiş ve bunları sağlama yolunda adımlar atılmaya başlamıştır.
Türkiye Made in Turkey ve Turquality programlarıyla 2023 hedeflerinde daha yüksek katma değerli ürünler sunmak üzere AR-GE, ÜR-GE, tasarım ve marka kavramlarını ön plana çıkarmıştır. LALELİ de yavaş yavaş hem ülke hem dünyada tanınır markalarıyla bu kervanda yerini almış bulunmaktadır.Marka sayısını arttırmak ve inovatif, özel tasarımlı ürünler ortaya çıkarmak LALELİ’nin 2023 hedefleri arasındadır.
Türk tekstil sektörünün, yeni oluşan pazarlara açılma, endüstriyel ortaklıklar kurma, Avrupa ve Akdeniz alanında daha iyi işlere imza atması gerektiğinden hareketle bu yönde de çalışmalar yapılması düşünülmektedir.